Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

Thursday, September 18, 2008

Riwayat pemandu motosikal..

Dah lama gua pikir nak cite pasal ni.. Tp tak start².. nape tah..
Kini kitorang pya pengangkutan utama ke pejabat -- sebiji Honda Ex5..

Kelebihan naik moto;
1) Minyak save
2) Bole mencelah
3) Nak p opis, takyah kuar awal.. Kejap je samp..
4) Bole mengeratkan hubungan ngan pemandu.. (haha!)
5) Jam free.. (cam sama ngan point 2, takpe la..)
6) Ada peluang dpt title minah rempit (tah hape²!)

Kekurangan naik moto;
1) Lebih terdedah kepada bahaya
2) Lebih terdedah kepada hujan
3) Lebih terdedah kepada road-block

Kesimpulannya, naik moto mmg sangat terdedah.. Ikut pengalaman gua la, yg paling ngeri part kat highway pastu lori kat seblah.. Ngeri siot tgk tayar dier.. Mengucap je gua..
Skarg ni, dah la baru dpt brita member kitorang accident samp patah bahu..
Tambah lagi kadar kecuakkan gua tu.. Macam biasa, kete yg langgar tu lari la.. dia guna konsep Touch & Go..
Kalo ujan lak, mmg gua teringat dialog Que Haidar dlm KL Menjerit 1.. "Macam ni la nasib penunggang motosikal, kalau jam kita lepas, kalau hujan.. sendiri mao ingat la!" (gua olah semula ikut sedap mulut..)

Tapi dari segi kebaikan, pagi² odw nak p opis tu syok la sbb bole melepasi deretan kete² yg sesak gile tak hengat kat jalan² utama KL neh..
Dari observation gua, 90% kete atas jalan pagi² seme hanya ada sorg didlmnya.. Cuba bayangkan kalo seme penduduk KL ni ada kete sorang sebijik, pastu seme kuar pada masa yg sama.. bole begerak ke??
So kitorang diantara manusia yg berusaha mengelak keadaan tu.. tp pg keje je la.. kuar time lain kete kuarkan ar dari frame.. hehe..

Lagi 1, sementara gua masih kurus bole la naik moto.. Nanti kalo dah gumok takleh.. (hahaha)
Lagi observation gua.. penunggang moto ni sebenarnya perlu ada skill yg hebat..
Ingat senang nak cilok gua, gua cilok lu? Tambah time jam padat gile, kete besimpang siur..
Kaka mmg hebat skill tu.. dia ada sikit darah rempit dalam badan..
Samp ada sorg bos kat opis ni pelik cane kitorang leh samp dlm 20 minit je dr umah.. dia pon dekat umah kitorng tp dia amik masa 40 minit.. maknanya dia tak cukup kadar rempit dlm badan la tu..

So, kesimpulannya naik kete ke moto ke kene bertimbang rasa atas jalan tol tak..
Kalo tgh traffic light ke, kalo bole kete jgn la dok tgh², lane kanan bukan lane kiri pon bukan..
kene bagi can kat kawan² yg terdedah pada segalanya ni..

p/s: Kaka ada kata nak beli moto baru, yg lagi laju dr Ex5.. Gulp!! (cuak gak neh..)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...